محمد صبحى لمنتقدى تمثال تكريمه للفنانين: كان ممكن أعمله بلاستيك بـ150جنيها

الأحد، 20 ديسمبر 2020 08:52 م
محمد صبحى لمنتقدى تمثال تكريمه للفنانين: كان ممكن أعمله بلاستيك بـ150جنيها حوار الفنان محمد صبحي مع تليفزيون اليوم السابع
محمد محسوب

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال الفنان محمد صبحي، إن احتفالية 50 سنة فن كان الهدف منها تكريم كل من شاركوا فى مسيرته وأبدعوا خلالها، مضيفاً" حبيت أقولهم شكرًا لأنكم أضفتم ليا هذا الإبداع".

وأضاف الفنان محمد صبحي في حواره مع تليفزيون اليوم السابع"، أنا مش بحتفل بنفسى، والمفروض غيرى يحتفل بيا، وكرمت كل زمايلى من العامل إلى أكبر نجم"، مضيفاً : أنا فخور بتكريم 120 نجم.

ورد على منتقدى تمثال تكريمه للفنانين قائلاً: سعيد بفرحة النجوم المكرمين، مش الجوايز اللى بتاخد فى المهرجانات حتة البلاستيك أو الخشبة اللى مش معروف مين صاحبه ويجى الأولاد بعد كدا ميعرفوش مين كرم أبوهم.

وتابع : اللى بيكرم حد باسمه لازم يحط الذكرى دى فى سياقها.

كما رد محمد صبحى على منتقدى تمثال تكريمه للفنانين قائلاً: دى كتائب مجهزة الرد، لا حضروا ولا حد دفع حاجة من جيبه وكان ممكن أعملها بلاستيك أو خشب بـ150جنيها.

وعن فكرة التمثال قال: التمثال دا صممه لى عام 1976 الفنان النحات العظيم جمال السجينى، وكان هذا آخر تمثال صممه، وصمم من قبل ونحت تماثيل لكل من أم كلثوم وطه حسين والعقاد وتوفيق الحكيم ولكنه طلب منى أن يقوم بعمل تمثال لى لأنه كان معجبًا بملامحى فقلت له: "أنا لسه معملتش حاجة"، ولكنه أكد إعجابه بملامحى وسافر إسبانيا وأهداه لى وهذا التمثال موضوع فى متحف المسرح الخاص بى.










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة