أول تعليق من "مصطفى" بائع الكوبايات بعد زيارة وفد الرئاسة لمنزله

الثلاثاء، 03 نوفمبر 2020 09:53 م
أول تعليق من "مصطفى" بائع الكوبايات بعد زيارة وفد الرئاسة لمنزله مصطفى عيسى
كتب - محمد شرقاوى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
كشف مصطفى عيسى صاحب الـ12 عاما وبائع الكوبايات، أن وفدا من رئاسة الجمهورية زاره بمنزله فى قرية أبو النمرس بمحافظة الجيزة، وأنه قدم له تحية الرئيس عبد الفتاح السيسي، ووفر له الوفد احتياجاته.
 
 
 
 
وقال، فى مداخلة هاتفية مع الكاتب الصحفي سيد علي مقدم برنامج "حضرة المواطن" المذاع على فضائية "الحدث اليوم"، إنه يعمل فى بيع الكوبايات بالشارع خلال الأيام التى لا ينتظم فيها دراسيا.
 
وأوضح: "لم أعد فى حاجة لشىء بعد زيارة وفد رئاسة الجمهورية لمنزلي وتلبية احتياجاتى وأسرتي".
 
وكان رواد موقع التواصل الإجتماعي تداولوا صورة لـ"مصطفي عيسي”، 12 سنة، في الصف الثاني الإعدادي في مدرسة الجهاد في قرية أبو النمرس في الجيزة.. “مصطفي” ملتزم بالحضور في مدرسته بناءً على قرار وزارة التربية والتعليم لمدة يومين في الأسبوع.
 
رغم صغر سنة يقوم مصطفي في الأيام اللي فيها مدرسة بيرجع على الساعة 12 الضهر ويريح شوية وينزل الشارع عشان يبيع “كوبايات زجاجية”.. بيشتغل لحد الساعة 9 بالليل ويرجع البيت يذاكر لحد الساعة 12 بالليل عشان كده هو فعلاً شاطر في دراسته..
 
“مصطفي” صورته انتشرت على فيسبوك من حوالي يومين، ومحدش كان يعرف قصته لحد ما جريدة عملت عنه تقرير مصور.. “مصطفي” اتكلم في التقرير وقال إنه بيشتغل عشان يساعد مع أسرته في دفع مصاريف الدراسة بتاعته، وإن الشغل مش عيب مادام مش بيأثر على مذاكرته..









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة