أكوام أنابيب تحاليل الدم فى مصر الجديدة تثير الذعر على فيس بوك

الجمعة، 14 أكتوبر 2016 11:35 م
أكوام أنابيب تحاليل الدم فى مصر الجديدة تثير الذعر على فيس بوك أنابيب تحليل عينات الدم
كتب محمد مصطفى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

تداول أكثر من 1000 شخص فى مصر عبر فيسبوك، صور نشرتها " ناردين عادل صاروفيم" على حسابها الشحصى، حيث أحتوى المنشور على صورتين لأحد أكوام من القمامة ظهر به نفايات طبية عبارة عن عبوات زجاجية التى تستخدمها معامل التحاليل الطبية قى تحليل الدم.

وذلك بشارع سفير فى منطقة مصر الجديدة بمحافظة القاهرة، الأمر الذى دعى رواد مواقع التواصل لتداول الصور للحد من هذا الخطر الذي مكن أن يسبب إصابة المارة بالأمراض والفيروسات، وطالبوا بالبحث عن معمل التحاليل الذى تسبب فى تلك الكارثة وتوجية الإتهامات للمسئولين عنه.


انابيب تحليل عينات الدم فى الشارع

 


إهمال أحد معامل التحاليل

 

وطالبت وزارتى الصحة والبيئة التحقق من الواقعة والوصول للجناه، والحد من إنتشار مثل هذه الأكوام فى الشوارع.

وجاء نص منشور ناردين "المنظر اللي شايفينه ده حقيقي وانا (ناردين عادل صاروفيم) بنفسي اللي صورته.. ده شارع في سفير (المفروض حته نظيفة ومحترمة) .. المهم نازلة من عربيتي اشتري حاجة من كشك في الشارع الاقي مقلب زباله علي الناصية فيه المنظر ده.. انا اتفزعت رجعت جبت الموبايل عشان اصور.. دي انابيب تحاليل دم بالاستيكر اللي عليه اسم المريض.. واضح انه معمل تحاليل جمعهم في كيس ورماهم بالمنظر ده طبعا الازاز مكسور والدم في الارض.. فكرت للحظات لو طفل ولا ست ولا راجل ولا اي (بني ادم) لابس شبشب ولا صندل وداس في القرف ده واتعور ايه النتيجة ولا حتي عامل النظافة اللي هيشيل النفايات...في كم فيروس وكام مرض في الصورة اللي انتم شايفينها دي.. بجد انا اول مرة اقف اصور حاجة في الشارع.. بس دماغي بتفكر في ساعتها طيب حتي بنطلوني ممكن يكون لمس الارض وخاصة ان الزبالة (كالعادة) لغاية نص الشارع.. المفروض بقي العقوبة علي مين ومين يعرف اصلا اللي عمل كده؟ ..

اللي عمل كده مرة ممكن يعملها تاني... وزارة البيئة ووزارة الصحة أنتم فين.. وزارة الصحة بتدفع الآلاف عشان تجهز عربيات معزولة ومحرقات لإعدام الكلام ده (علي حد معلوماتي من ناس. اشتغلت فيها)...


منشور ناردين عادل صاروفيم

 










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة