مدير مركز رمسيس ويصا واصف للفنون: "بيجيلنا ناس من كل مكان ودى نعمة"

الجمعة، 15 سبتمبر 2023 07:03 م
مدير مركز رمسيس ويصا واصف للفنون: "بيجيلنا ناس من كل مكان ودى نعمة" إكرام نصحي مدير مركز رمسيس ويصا واصف للفنون
كتب أحمد عبد الرحمن

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال إكرام نصحي مدير مركز رمسيس ويصا واصف للفنون، إن الفكرة في المركز موجودة ولن تموت، فنعمل منذ 73 سنة، وعندما بدأ الجيل الثاني كان لاقتناعهم بهذا الفن، موضحا أنه لا يعرف ما سيحدث بعد عشر سنوات، الفكرة موجودة والمجتمع لا بد أن يتقبل هذا الإبداع. 

وأضاف خلال لقائه ببرنامج "باب رزق"، عبر قناة "DMC"، الذي يقدمه الكاتب الصحفي يسري الفخرانى: "أخدت عمر زوجتي وعمرى، انت بتعلم البني آدم يكتشف القدرات الإلهية اللي ربنا ادهاله، بحيث ممكن في يوم من الأيام تكبر معاه وتبقى مصدر دخله ورزقه، وبتديله الناحية المادية والسعادة البالبغة، هم سعداء لأنهم بيبدعوا"، مردفا: "نجاح يوم ما انتهت من السجادة، 24 نساج كلهم بيحيوها لأن بقالها 13 شهرا، كلهم هنا فريق واحد".
 
وتابع: "الزوار بعد السوشيال ميديا يأتي إلينا أسر عادية بدلا من أن يجلس أبنائهم ممسكين بالتابليت والآيفون، يعملوا حاجة بإيديهم، وكمية الفخر من الصور اللي بيشوفوها وبيصمموا يجوا من الإسكندرية وطنطا وأسوان، حاجة جميلة ونعمة إنك تقدر تأثر في الناس اللي بتشتغل معاهم وتسعد عدد كبير من الزوار".
 
من جانبها قالت بسمة محمد نساجة: "أنا جيت هنا وعندى 11 سنة، وبيت المكان، كان في ناس قرايبي هنا وكنت بسمع عنه، كنت باجي ألعب معاهم رحت قلت عاوزة أشتغل، ولما كلمت مدام سوزان رحبت بيا وقالت لي انزلي اتعلمي، أنا بقالي هنا 40 سنة".









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة