على غرار فيلم "الشقة من حق الزوجة"..

صاحبة أغرب قضية تمكين شقة مناصفة مع الزوج تسرد التفاصيل

الثلاثاء، 09 فبراير 2021 12:00 ص
صاحبة أغرب قضية تمكين شقة مناصفة مع الزوج تسرد التفاصيل أرشيفية
كتب أحمد عبد الرحمن

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
قالت رحاب السيد صاحبة أغرب  قصة طلاق، والتي حصلت بموجبها على حكم قضائي في قضيتي نفقة وتمكين وتعيش مع طليقها في نفس المنزل إن إقدامها   على رفع دعوى قضائية جاء بحكم ما وصفته بالاضطرار.
 
تابعت في مداخلة هاتفية عبر برنامج "كلمة أخيرة" الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على قناة "ON"، مساء اليوم الاثنين: أن القصة حصلت لأني اضطريت أعمل كده لأني بعد الطلاق حاولت أدخل الشقة أجيب هدوم لابني اللي كان عمره  شهور وقت وقوع الخلاف، وكان مانعني وأغلق الشقة ومنعني أخد هدومي فاضطريت ألجأ للمحكمة عشان أعرف أدخل الشق،ة وأخذت الحكم ويوم التنفيذ دخلت الشقة لقيته أخد كل حاجتي وحطلي أشياء قديمة ومتهالكة، واستبدل العفش وأعطاني عفش والدته المتهالك".
 
أضافت رحاب السيد: "أخد  كل حاجة وأنا عايشة معاه بالوضع ده واضطريت أني أقبل بده لأني كان لازم أتمكن من الشقة لأن عمر ابني دلوقتي  3 سنوات وكان عمره وقت وقوع المشكلة 9 أشهر حتى حصلت على حكم التمكين في مايو 2019، حيث دبت الخلافات من عام 2018".
 
عن كيفية المعيشة، قالت: "عايشة معاه من سنتين في شقة 3 غرف وريسبشن ووالدته قاعدة معايا في نفس الدور، وهو قاعد معاها طول اليوم وبياكل معاها وبيشرب، وفي ساعات بيرجع  البيت بليل ينام في غرفة المعيشة، وفي أوقات بتحصل تهديدات ومضايقات منه، ويقلنا سيبي الشقة إما هسبكم زي الكلاب".
 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة