أكرم القصاص - علا الشافعي

حكاية عسلية معلمة سوق الجمعة وابنتها الشهيرة بحمو بيكا.. فيديو

الجمعة، 24 ديسمبر 2021 09:47 م
حكاية عسلية معلمة سوق الجمعة وابنتها الشهيرة بحمو بيكا.. فيديو سوق الجمعة
أسامة طلعت

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
سوق الجمعة من أقدم أسواق مصر وأشهرها ويعتبر أحد أغرب الأماكن أيضاً، فهناك تباع السلاحف والثعابين والطيور الجارحة وغيرها من الحيوانات التي لا تباع سوى في سوق الجمعة.
 
تعتبر المعلمة عسلية هي أشهر معلمة بسوق الجمعة فهى تحل المشاكل بين التجار والشباب والبحث عن الأشياء الضائعة لأصحابها، وقد أصبح لها شهرة كبيرة بعد انتشار فيديوهات لها على وسائل التواصل الاجتماعى، كما حازت شيماء ابنتها حذوها وأصبحت تتعلم منها لتقود السوق بصحبة أمها.

تقول المعلمة عسلية: أنا بحب الخير للناس كلها ومفيش مشكلة مابتتحلش وكله بالحب لأن المعلمة مش بالعافية لأ المعلمة بالحب والاحترام ومن شوية كان فيه 10 شباب هايموتوا بعض في خناقة عشان بنطلون، رحت أنا سمعت منهم ودفعت ثمن البنطالون والمشكلة اتحلت.
 
أضافت المعلمة عسلية: نفسى الناس اللى معاها تدى الناس اللى معاهمش أنا لما بيزيد عندى فلوس بعمل بيها أي حاجة عشان الغلابة يتبسطوا يعنى ممكن أدبح خروف ولا حاجة، أهو على قدى برضه، لكن إنك تساعد بالقليل أفضل من إنك ماتعملش حاجة.
 
 
وعن أغرب ما قابلت المعلمة عسلية: أنا فيه تعبان بيجى لما يجوع أحطله أكل ويمشى، أنا عندى مواشى ولو هو عايز يئذينى كان عمل كده بس هو عارف إنى صحبته فمش بيئذينى.
 
تقول شيماء ابنة المعلمة عسلية: أنا اتطلقت من 9 سنين ولو هادور على زوج تانى هيكون شرطي فيه إنه يكون راجل مش أي حاجة تانية ويعتبرنى أمه وزوجته وأخته لأنه ساعتها مش هيرضى عليا حاجة مايرضهاش على أخته، وأنا مشهورة هنا في السوق بحمو بيكا عشان أنا بقف زى الرجالة.
 
وتضيف شيماء: أنا ماينفعش أخد مكان أمى لأنها في القمة بتحل مشاكل كبيرة بكلمة وكل الناس بتقدرها وحل المشاكل بيبتدى بالحب، وهى دى سر الخالطة فينا إننا بنحب الناس والناس بتحبنا وبتحترمنا، فالناس بتسمع الكلام مننا والمشكلة بتتحل.









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة