فيديو.. رئيس "حماية المستهلك" يطالب المواطنين بالتمسك بالحصول على فاتورة من التجار

الأحد، 23 سبتمبر 2018 12:04 ص
فيديو.. رئيس "حماية المستهلك" يطالب المواطنين بالتمسك بالحصول على فاتورة من التجار اللواء راضى عبد المعطى رئيس جهاز حماية المستهلك
كتب أحمد سامح

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال اللواء راضى عبدالمعطى، رئيس جهاز حماية المستهلك، إن قانون حماية المستهلك الجديد 181 لسنة 2018، والذى صدق عليه الرئيس عبد الفتاح السيسى، يعتبر هدية من الرئيس إلى الشعب المصرى، موضحًا أن القانون يشمل ضوابط عديدة تصب فى صالح المستهلك وضبط المنظومة الاستهلاكية فى مصر.

 

وأضاف رئيس جهاز حماية المستهلك، خلال حواره مع الإعلامية ريهام السهلى، ببرنامج "المواجهة"، المذاع على فضائية "أكسترا نيوز"، أن جميع المحاور التى تشغل المواطنين فى المنظومة الاستهلاكية، تناولها القانون فى شكل دقيق ومحدد وواضح، ووضع عقوبات لردع المخالفين أو التجار غير الملتزمين.

 

وأشار عبد المعطى، إلى أن أهم بنود القانون الجديد "الأمان فى توفير احتياجات المواطن، الالتزام بالضوابط القانونية، الالتزام بتقديم سلعة مطابقة للمواصفات دون غش أو تدليس، ضرورة إعلام المنتج أو المورد أو مقدم الخدمة أو السلعة للمستهلك بكل بيانات السلعة بمواصفاتها وجودتها".

 

كما أكد قانون حماية المستهلك الجديد، ضرورة حصول المستهلك على فاتورة تفصيلية من المورد أو التجار، مناشداً المواطنين: "لازم تتمسك بالحصول من التاجر على فاتورة وليس بيان أسعار.. عشان تساعد نفسك وأجهزة الدولة .. وتشمل الفاتورة بيانًا تفصيليًا عن السلعة ومواصفاتها والكمية وجودتها".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 6

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن

واحد صحبى اتمسك انه ياخد فاتوره > التاجر ضربه بالسكينه

ولما راح الاسم الظابط قاله خلصوا على بعض وبعدين نبقى نيجى ناخدك انت والتاجر . دى جمعية قتل المستهلك والبلد مفيهاش تسعيره ولا قانون .

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد سعد

رساله الى رئيس حمايه المستهلك

رساله منى وبالانابه عن الشعب المصرى اهم حاجه قطع الغيار ان المستورد بينزل ارضأ انواع قطع الغيار ودى بتسبب عبأ على المواطن لاننا مبنصنعش اى منتج وبالتالى المواطن بيقع فى فخ النصب عليه وحاجات تانيه كتيييييير جدا بسبب اعمال الصيانه وشكرا

عدد الردود 0

بواسطة:

أبو الشيماء

جرب بنفسك ياسعادة اللواء

سعادتك بتتكلم من المكتب انزل سعادتك وكل جهاز حماية المستهلك كل يوم اشترى واطلب فاتورة من المحل والتاجر ورجع البضاعة تانى وأعتقد ده اختبار للتجار والمحلات وأحلى شغل وكل يوم سوف تحصل على كمية قضايا تساوى عدد الموظفين فى حماية المستهلك !!!!!!!!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن

الفاتورة تعني زيادة في سعر البضاعة 14 % ضريبة ... من المجنون اللي هايطلبها ؟

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

جهاز ..القضاء على المستهلك....جهاز فى واد والمستهلك فى واد آخر..كل العاملين به شويه ارزقيه

😎😍...

عدد الردود 0

بواسطة:

صلاح المصري الاهلاوي

وليه تدفع اكثر مادام تقدر تدفع اقل

سيادة اللواء عند طلب فاتوره من أي تاجر يقولك هاتدفع 15 % زياده على ثمن البضاعه علشان تاخد فاتورة ويعطيك بيان أسعار ويقولك المحل تحت امرك لو عايز ترجع حاجه وتا خذ بدلها ماشي دون رجوع السلعه وحصولك على ثمنها نقدا ارجو من سيادتكم تجربة النزول الى الشارع وتجربة الشراء وارد على تليفونات المستهلك او شكواه المكتوبه

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة