أكرم القصاص - علا الشافعي

"احنا كشباب من حقنا".. مغردون: نحمى الوطن ونساهم فى بنائه وناخد كأس العالم

السبت، 07 أبريل 2018 12:03 م
"احنا كشباب من حقنا".. مغردون: نحمى الوطن ونساهم فى بنائه وناخد كأس العالم إحدى تغريدات الشباب
كتب محمد تهامى زكى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

بعشرات الآلاف من التدوينات والتغريدات، ظهر هاشتاج #احنا_كشباب_من_حقنا قائمة ترند تويتر فى مصر وعدد من الدول العربية، أعرب من خلال المغردين عن أهم ما يحتاجونه من حقوقهم وأحلامهم من وجهة نظرهم.

 

وتنوعت تغريدات المدونين، حيث قال حسين: "من حقنا نحمى الوطن، ومن حقنا أن نعمل ونساهم فى بناء المجتمع وحمايته، ومن حقنا أن نتعلم"، بينما قالت إسراء: "نعيش حاضرنا عشان نعرف نبنى مستقبلنا".

إسراء
إسراء

 

أما إسلام مجدى، فقال: "احنا كشباب من حقنا نحلم ونحقق أحلامنا ونحولها لواقع، مش لازم نحس إنها مستحيلة أو صعبة"، وقال عمر: "من حقنا نتقدر ونلاقى بنت اللى تصون وتحترم وتقدر الراجل الشاب اللى معاها، من حقنا منشلش هموم وحزن أكبر من سننا، من حقنا لما نروح نتجوز نلاقى أهل تقدر ظروف الشباب ونلاقى بنت تعافر معاك وتصبر عليك، من حقنا نلاقى شغل بمرتب يكون فى نسبة وتناسب فى المعيشة".

 

إسلام مجدى
إسلام مجدى

 

بينما قال محمد إبراهيم: "كشباب محتاجين شقة، عربية، جوازه، وظيفة، فلوس فى البنك، شركات ومصانع، كفاية كده عشان ميقولوش علينا طماعين"، وقالت مى مجاهد: "ربنا يجمعنا فى بطاقة تموين واحدة"، فيما رأت غادة: "إحنا كشباب محتاجين حد يفهمنا إحنا عايزين إيه، ومحتاجين حد يقدرنا ويحترمنا مش يحبطنا"، وقال آخر: "إحنا كشباب محتاجين منتخبنا يأخد كأس العالم"، فيما قال حساب باسم الجنرال: "إحنا من حقنا ناكل فى أى مكان ببلاش".

 

الجنرال
الجنرال

 

حسين
حسين

 

عمر
عمر

 

غادة
غادة

 

كرمه
كرمه

 

محمد إبراهيم
محمد إبراهيم

 

مى مجاهد
مى مجاهد









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة