"صورتك وانت فى الشغل" "إيفنت" يرصد قصص كفاح الشباب.. كهربائى ومحامى فى نفس الوقت .. صنايعى السيراميك فخور بـ"الكوريك".. عامل كافح وبقى رجل أعمال.. ورسالة بياع غزل البنات: أهم حاجة المكسب الحلال

الثلاثاء، 19 أبريل 2016 01:11 ص
"صورتك وانت فى الشغل" "إيفنت" يرصد قصص كفاح الشباب.. كهربائى ومحامى فى نفس الوقت .. صنايعى السيراميك فخور بـ"الكوريك".. عامل كافح وبقى رجل أعمال.. ورسالة بياع غزل البنات: أهم حاجة المكسب الحلال بائع غزل البنات
كتب هيثم سلامة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
"صورتك وانت فى الشغل"، إيفنت جديد على فيس بوك توقع مؤسسوه مشاركة صور من المكاتب و الشركات المختلفة والوظائف المرموقة، لكن المفاجأة أن يتحول إلى مكان يجمع قصص كفاح مشرفة للشباب ، ويحتل دور البطولة فيه بائع غزل البنات وعامل سيراميك والترزى.

محمد فاروق بائع غزل بنات


محمد فاروق من ضمن من شاركوا بصورهم، والتى يتضح من خلالها أنه يعمل بائع غزل بنات، وحصلت الصورة على أكثر من 3 آلاف لايك، بينما علق هو على صورته قائلا"الشغل مش عيب، أهم حاجة المكسب الحلال"، وهو ما قابله العديد من التعليقات الإيجابية، حيث قالت ندى " ربنا يرزقك من حيث لا تحتسب "، بينما وصفته آلاء بـ"بائع السعادة".


ترزى ينشر صورة قميص من تصميمه


بينما أرسل أحد الشباب صورة قميص، معلقا: " انا مليش صور فى الشغل ،بس ده اول قميص اعمله من ساعة ما بقيت صنايعى فى الورشة بتاعتنا، أول قميص من تصميمى وعمل ايدى يعنى بقاله عندى تلت اربع سنين، صغر عليا بس ركنه بردو للذكرى " .

أحمد رفعت من أعلى أبراج شبكات المحمول


بينما نشر أحمد رفعت أحد المشاركين صورة وهو متسلق أحد أبراج تقوية الشبكات المحمول ، مدوناً " ده شغلى "طيار"بتعب وأقابل مصاعب علشان حضرتك تفضل على اتصال بالآخرين " ، كما نشر ميزو حسنى صورته معلقا " بشتغل صبى مكانيكى بناكلها بالحلال " ، بينما نشر كريم أحمد وهو يعمل عامل سيراميك صورة سيلفى مع الكوريك .

سيد شعبان من عامل لرجل أعمال


ضم الإيفنت كذلك العديد من الصور التى تحكى عن قصص النجاح فى العمل، حيث أضاف سيد شعبان أحد المشاركين صورتين، الأولى والتى كان فيها "عامل" ، بالإضافة إلى صورة أخرى والتى أصبح فيها بعد خمس سنوات رجل أعمال .

بينما لعبر محمد الشرقاوى عن فخره وهو ينشر صورتين إحداهما وهو يعمل كهربائى، بينما يعمل فى الليل محامى، قائلا : " اخشوشنوا فإن النعمه لا تدوم والشغلانه اللى مش عجباك خدها سلمه عشان بكره توصل للى انت بتحلم بيه " ، بينما نشر مصطفى سليمان سيلفى جميل ولطيف مع مجموعة من الأطفال معلقا:" ايوة مدرس".

صورتك وانت فى الشغل (1)

صورتك وانت فى الشغل (2)

صورتك وانت فى الشغل (3)

صورتك وانت فى الشغل (4)

صورتك وانت فى الشغل (5)

صورتك وانت فى الشغل (6)

صورتك وانت فى الشغل (7)

صورتك وانت فى الشغل (8)

صورتك وانت فى الشغل (9)

صورتك وانت فى الشغل (10)

صورتك وانت فى الشغل (11)


موضوعات متعلقة :


- بعد انتهاء حمى صورتك وأنت صغير.. 7 إيفنتات يستحقون الاهتمام .. صورة فضيحة لصاحبك فى المقدمة والجميع يهدد بإخراج "السيديهات" ..و"موقف من أيام المدرسة" و"موقف حصلك فى المواصلات" من أبرز الصفحات

- المصريون يروون المواقف الساخرة فى إيفنت "موقف حصلك فى المواصلات"









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة