خلى الخير يكتر.. "علشانك يا بلدى" تطلق حملة لجمع 3000 شنطة رمضان

الأربعاء، 10 يونيو 2015 10:19 ص
خلى الخير يكتر.. "علشانك يا بلدى" تطلق حملة لجمع 3000 شنطة رمضان شباب علشانك يابلدى
كتبت - نورهان فتحى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
مع رمضان يأتى الخير، وحتى يكثر الخير فى بلدنا يجب أن يشارك كل منا بدوره فى إطعام الفقراء والمحتاجين، ومن هذا المنطلق يطلق شباب فريق "علشانك يا بلدى" أول خطوات التحضير لأكبر حملة لتجميع شنط رمضان بداية من التاسع عشر من يونيو الجارى، فى مقر الجامعة الألمانية.

ويجتمع شباب "علشانك يا بلدى" من 9 فروع فى الجامعات المصرية المختلفة هى جامعة عين شمس والجامعة الألمانية وصيدلة القاهرة والأكاديمية البحرية وجامعة حلوان وجامعة الأزهر، وهندسة القاهرة وجامعتى الإسكندرية وبور سعيد، وذلك بهدف تعبئة محتوى 3000 شنطة وتوزيعها فى الخير قبل الشهر الفضيل.

ويتم توزيع الـ3000 شنطة على مناطق عشوائية عديدة فى مصر من الأكثر فقراً واحتياجاً ومنها عزبة أبو قرن والمطرية وعزبة خير الله وبولاق "العدوية" وبولاق "الأرمنطى" وبولاق "القلابة"، والحرمين وبورسعيد وتكون تكلفة الشنطة ومحتوياتها 80 جنيها فقط.

وتتكون شنطة رمضان من "علشانك يا بلدى" من 4 كيلو أرز و4 كيلو مكرونة و2 كيلو سكر وكيلو لوبيا وكيلو فاصوليا وكيلو عدس، بالإضافة إلى 2 زجاجة زيت.

والجدير بالذكر أن "علشانك يا بلدى" هى مؤسسة تنموية بدأت على يد مجموعة من الشباب بقيادة د.رغدة الإبراشى، وكانت فكرتها هى التنمية المستدامة عن طريق الشباب، لذلك أقامت كل فروعها بالجامعات، وأصبحت جمعية مشهرة عام 2005، وأصبح لها الآن 12 فرعا فى محافظات مختلفة، ويعمل كل فرع على تنمية منطقة عشوائية عن طريق برامج مختلفة مثل، تنمية الأطفال ومحو الأمية وتوفير المشاريع والتوعية.

فريق شباب علشانك يا بلدى -اليوم السابع -6 -2015
فريق شباب علشانك يا بلدى


صورة جماعية لفريق الشباب المتطوعين -اليوم السابع -6 -2015
صورة جماعية لفريق الشباب المتطوعين


شنط رمضان الجديدة يتم جمعها وتوزيعها بداية من 19 يونيو الجارى -اليوم السابع -6 -2015
شنط رمضان الجديدة يتم جمعها وتوزيعها بداية من 19 يونيو الجارى









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة