شيرين عبد الوهاب تسرد أهم تحديات العام الماضى مع "صاحبة السعادة".. وتعلق على حلاقة شعرها: إحساس حلو أوى بس كنت خايفة البنات تقلدنى.. وتؤكد: بقيت بعرف قيمة نفسى.. وتغنى "بانوا بانوا بانوا على أصلكوا بانوا"

السبت، 01 يناير 2022 01:43 ص
شيرين عبد الوهاب تسرد أهم تحديات العام الماضى مع "صاحبة السعادة".. وتعلق على حلاقة شعرها: إحساس حلو أوى بس كنت خايفة البنات تقلدنى.. وتؤكد: بقيت بعرف قيمة نفسى.. وتغنى "بانوا بانوا بانوا على أصلكوا بانوا" شيرين عبد الوهاب
كتب ماجد تمراز - أحمد عرفة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

شيرين عن وجود ابنتيها بجوارها: "هما السنين الحلوة واستثماري في الدنيا"

شيرين تغني "سوسة كف عروسة وماما زمانها جاية" لابنتيها هنا ومريم على "dmc"

مريم ابنة شيرين عبد الوهاب: "ماما بتحب جمهورها.. ومش بحب مفاجآتها"

ابنة شيرين: ماما جمالها مش مزيف.. وبحب لها أغنية "خلي اللي يغيروا مننا"

شيرين عبد الوهاب تبدأ 2022 بأغنية "العام الجديد" في "صاحبة السعادة

شيرين عبد الوهاب تغني "أنا مش مبينة له" خلال مشاركتها في "صاحبة السعادة"

مسلسل وفيلم كوميدى وأغنية كل يوم.. أمنيات شيرين عبد الوهاب فى 2022

شيرين عبدالوهاب تقيس طولها بجوار ابنتيها.. وهنا: ياريت فى السنة الجديدة نبطل نوم

على طريقة أصالة.. شيرين عبد الوهاب تغني "ليه بيفكروني" لمحمد محيى

شيرين تغنى "بتوحشنى" فى صاحبة السعادة: "بتوجع قلبى لحد دلوقتى"
 

 

علقت الفنانة شيرين عبد الوهاب، على حلاقة شعرها قائلة: "إحساس حلو أوي، بغسل دماغي 8 مرات وكل ما الصابون يخلص بحط تاني، يا بختهم ولاد اللذينة مرتاحين، وهو كل ما يطول بحلقه تاني".

 

وأضافت خلال لقاءها مع الإعلامية إسعاد يونس، ببرنامج "صاحبة السعادة" الذي يذاع على قناة "dmc": "الدول الأوروبية والمتقدمة، متقدمين لأن كل إنسان بيفكر في غيره الأول، ولو كل واحد فينا فكر في التاني، الحياة هتختلف، ويارب يجبر بخاطر كل الناس ويستر عرض كل الولايا ويشفي كل مريض، ويشفي مرضى السرطان".

 

وقالت: "محنتي كانت أمل بالنسبة لمحاربي السرطان، والموضوع مش بالشعر إحنا لا نقل أنوثة عن أي واحدة"، وعلقت على التكييف داخل موقع تصوير البرنامج قائلة: "محدش يتريق عليا التكييف ضارب في قفايا".

وعلقت الفنانة شيرين عبد الوهاب، على سبب الشجن الذي يحمله صوتها في الغناء، وقالت: "السبب أن صوتي عتيق، أنا بقيت بعرف قيمة نفسي خلاص، أتدفيت في حضن الناس اللي بتحبني، كالعادة ربنا يخليكو ليا".

 

وأضافت خلال لقائها مع الإعلامية إسعاد يونس، ببرنامج "صاحبة السعادة" الذي يذاع على قناة "dmc": "بعد حفلة دبي، متخيلتش أن ده اللي هيحصل، كنت ببص في عيون الناس علشان أرصد أي لحظة استغراب من اللي عملته في شعري، لاقيت أنهم منبهرين بيا، ولا كأني حلقت شعري".

 

وقالت: "بعد ما خلصت مكالمة محاربي السرطان، قولت إيه اللي انا فيه؟ أنا معنديش حاجة، كنت خايفة من البنات، كنت خايفة البنات تتعقد، الخضة دي عدت، البنات طلعت عيال مكحرتين وعيال بيفهموا وبيقدروا ومش هيقلدوا، مش كل واحدة تتخانق مع جوزها تروح تحلق شعرها، وإحنا قولنا بقى أن الموضوع مش خناقة".

وتحدثت الفنانة شيرين عبد الوهاب عن موقفها من رد فعل الجمهور بعد ظهورها أمامهم بدون شعر لأول مرة خلال حفلها الأخير، موضحة أنها فوجئت بتصرفهم تجاهها وسعدت بذلك.

 

وأضافت شيرين خلال حوارها مع الفنانة إسعاد يونس في برنامج "صاحبة السعادة"، على قناة dmc، أنها كانت تنظر في أعين الجمهور حتى تدرك حقيقة نظرتهم إليها بعد حلق شعرها، فوجدتها نظرات انبهار وحب كبير، قائلة: "بقيت أبص في عيون الناس مشوفتش حاجة هما منبهرين بيها غيري أنا، مش بشكلي، بسّطوا الموقف عليّ أوي".

 

أوضحت شيرين أن أكثر شيء كانت تخاف منه قبل الظهور على المسرح، هو رد فعل ابنتيها، قائلة: "أول حاجة كنت خايفة منها قبل ما اطلع هي البنات وإنهم يتعقدوا ويقولوا إيه ده.. بس طلعوا عيال مكحرتين وبيفهموا ويقدّروا وأكيد مش هيقلدوا ومش عايزين حد يقلد ده".

 

أشارت شيرين إلى أنها لا تنصح أحد بعمل نفس الشيء، فهي مسؤولة عن تصرفاتها، قائلة: "محدش يعمل كده.. دي وراثة أنا أبويا كده.. فمش كل ما واحدة تتخانق مع جوزها تروح تحلق شعرها وتقول له أصل بقلد شيرين!".

وغنت الفنانة شيرين عبد الوهاب، أغنية "بانوا بانوا بانوا على أصلكوا بانوا" للفنانة الراحلة سعاد حسني، خلال مشاركتها في برنامج صاحبة السعادة، بصحبة الإعلامية إسعاد يونس.

 

وأضافت خلال لقائها بالبرنامج الذي يذاع على قناة "dmc": "بعد حفلة دبي، متخيلتش أن ده اللي هيحصل، كنت ببص في عيون الناس علشان أرصد أي لحظة استغراب من اللي عملته في شعري، لاقيت أنهم منبهرين بيا، وولا كأني حلقت شعري".

 

وقالت: "بعد ما خلصت مكالمة محاربي السرطان، قولت إيه اللي انا فيه؟ أنا معنديش حاجة، كنت خايفة من البنات، كنت خايفة البنات تتعقد، الخضة دي عدت، البنات طلعت عيال مكحرتين وعيال بيفهموا وبيقدروا ومش هيقلدوا، مش كل واحدة تتخانق مع جوزها تروح تحلق شعرها، وإحنا قولنا بقى أن الموضوع مش خناقة".

وردت الفنانة شيرين عبد الوهاب، على سؤالها عن شعورها في وجود ابنتيها مريم وهنا بجوارها، وقالت: "حاسة بسنين حلوة، حاسة بالسنين اللي عدت إن أنا استثمرت حاجات حلوة للدنيا وليا، هما دول سنيني اللي فاتوا".

 

وأضافت خلال لقائها مع الإعلامية إسعاد يونس، ببرنامج "صاحبة السعادة" الذي يذاع على قناة "dmc": "الصغيرة دي ممكن تلاقيها رئيسة وزراء بلد معينة مثلا، أما التانية عاملة زي الراجل الذكي اللي عارف بيعمل إيه، أنا بعاملهم الاتنين زي أخواتي مش بناتي".

 

وقالت: "مريم بنتي رسامة ماهرة، وهي طالعة ليا بتحب الحلويات جدا، وهما الاتنين شاطرين جدا وبتفاجئ بدرجاتهم دايماً، وهنا دايما بتقول مواعظ، وهما ساعات بيكون عندهم حفلات في المدرسة، وهنا كان عندها حفلة وأنا كنت في وقت اعتزال، قولتلها مش هروح الحفلة، الناس هتسألني أنتي فين؟ قالتلي طول ما بتفكري في الحاجات الوحشة هتحصل، استنى لما اللحظة دي تيجي".

وغنت الفنانة شيرين عبد الوهاب، أغنية "سوسة كف عروسة" للفنانة عفاف راضي، و"ماما زمانها جاية" للفنان الراحل محمد فوزي خلال مشاركتها هي وابنتيها مريم وهنا في برنامج صاحبة السعادة، بصحبة الإعلامية إسعاد يونس.

 

وقالت خلال لقاءها بالبرنامج الذي يذاع على قناة "dmc": "كنت بنغنيلهم الأغاني دي وهما صغيرين، دلوقتي بناتي كبروا".

 

قالت شيرين إن ابنتها مريم رسامة ماهرة، ولديها مواهب مميزة، مضيفة: "وأنا حامل فيها كنت بلون كتير، وباكل حلويات كتير، فهي طالعة بتحب الرسم وبتحب أكل الحلو جدا.. هما الاتنين شطار وبيفاجئوني".

 

تابعت: "أما (هنا) فبتقول مواعظ أحيانا، ممكن تكلميها في حاجة تخصك تلاقيها قالت جملة تعيشي بيها عمرك كله"، موضحة أنها عندما أعلنت الاعتزال، ترددت في حضور حفلة مدرسية لابنتيها، حتى لا يسألها الحضور عن الأسباب، فطلبت منها "هنا" أن تذهب ولا تتوقع حدوث الأمور السيئة حتى لا تحدث بالفعل.

 

أضافت: "لما قلتلها مخاوفي قالت لي مامي ممكن تيجي تقعدي فوق ومحدش هيشوفك، لكن هتقعدي تفكري في حاجات وحشة هتحصل هتلاقيها حصلت، استني لما اللحظة دي تيجي، بلاش تتوقعي الأسوأ".

وقالت مريم، ابنة الفنانة شيرين عبد الوهاب، إنها في الصف الثالث الإعدادي، وإنها ترى والدتها طيبة للغاية، وتحب جماهيرها للغاية.

 

وأضافت خلال لقائها مع الإعلامية إسعاد يونس، ببرنامج "صاحبة السعادة" الذي يذاع على قناة "dmc": "هي بتدلعنا جامد، ولو في حاجة معجبتهاش بتزعق، ساعات يعني مش دايما، في الحالة دي بعتذر وأقول sorry".

 

وقالت: "هنا أختي أعتقد إنها عاوزة تبقى ممثلة، لأنها على طول بتحاول تمثل، وأنا أكتر حاجة بحبها في ماما، إنها كريمة جدا وطيبة، أنا بشوفها منظمة لكن مش بحب مفاجآتها، وأنا نفسي مش منظمة".

وقالت هنا، ابنة الفنانة شيرين عبد الوهاب، إنها ترى والدتها قوية للغاية وطيبة، ووأوضحت: إذا قمت بعمل شيء لم يعجبها، تتحدث معنا بهدوء، وبعدها تقوم بنصحي وتعطيني الفرصة، وآخر مرحلة "بتزعل مننا".

 

وأضافت خلال لقائها مع الإعلامية إسعاد يونس، ببرنامج "صاحبة السعادة" الذي يذاع على قناة "dmc": "ماما بتحب النظافة، ولو دخلتي في أوضتي مش هتعرفي فين الأرض، أنا عندي فوضى منظمة في أوضتي، وعلى طول بتفرج على نتفلكس وتيك توك".

 

وقالت: "في واحدة صحبتي لما بقولها تيجي بيتي، بتسألني مامتك هتبقى هناك؟ باقي صحابي عارفين أن ماما شيرين عبد الوهاب، لكن مش بيسمعوها، وأكتر حاجة بحبها في ماما، هو جمالها الطبيعي وليست مزيفة، وجميلة من الداخل والخارج وقوية وواثقة في نفسها".

 

وتابعت: "بلاقي ماما قاعدة في الأوضة اللي جنبنا مشغلة مزيكا عالية وبتغني، هي بتغني في حالها مع نفسها، وأنا بسمعها أحيانا مش بسمعها دايما وبحب أسمع أغنية (خلي اللي يغيروا مننا)".

واستهلت الفنانة شيرين عبد الوهاب، عام 2022 بأغنية "العام الجديد"، خلال مشاركتها هي وابنتيها مريم وهنا في برنامج صاحبة السعادة، بصحبة الإعلامية إسعاد يونس.

 

وقالت خلال لقاءها بالبرنامج الذي يذاع على قناة "dmc"، إن ابنتها مريم رسامة ماهرة، ولديها مواهب مميزة، مضيفة: "وأنا حامل فيها كنت بلون كتير، وباكل حلويات كتير، فهي طالعة بتحب الرسم وبتحب أكل الحلو جدا.. هما الاتنين شطار وبيفاجئوني".

 

تابعت: "أما (هنا) بتقول مواعظ أحيانا، ممكن تكلميها في حاجة تخصك تلاقيها قالت جملة تعيشي بيها عمرك كله"، موضحة أنها عندما أعلنت الاعتزال، ترددت في حضور حفلة مدرسية لابنتيها، حتى لا يسألها الحضور عن الأسباب، فطلبت منها "هنا" أن تذهب ولا تتوقع حدوث الأمور السيئة حتى لا تحدث بالفعل.

 

أضافت: "لما قلتلها مخاوفي قالت لي مامي ممكن تيجي تقعدي فوق ومحدش هيشوفك، لكن هتقعدي تفكري في حاجات وحشة هتحصل هتلاقيها حصلت، استني لما اللحظة دي تيجي، بلاش تتوقعي الأسوأ".

وغنت الفنانة شيرين عبد الوهاب، أغنية "أنا مش مبينة له"، خلال مشاركتها هي وابنتاها مريم وهنا في برنامج صاحبة السعادة، بصحبة الإعلامية إسعاد يونس.

 

وقالت خلال لقائها بالبرنامج الذي يذاع على قناة "dmc"، إن ابنتها مريم رسامة ماهرة، ولديها مواهب مميزة، مضيفة: "وأنا حامل فيها كنت بلون كتير، وباكل حلويات كتير، فهي طالعة بتحب الرسم وبتحب أكل الحلو جدا.. هما الاتنين شطار وبيفاجئوني".

 

تابعت: "أما (هنا) فبتقول مواعظ أحيانا، ممكن تكلميها في حاجة تخصك تلاقيها قالت جملة تعيشي بيها عمرك كله"، موضحة أنها عندما أعلنت الاعتزال، ترددت في حضور حفلة مدرسية لابنتيها، حتى لا يسألها الحضور عن الأسباب، فطلبت منها "هنا" أن تذهب ولا تتوقع حدوث الأمور السيئة حتى لا تحدث بالفعل.

 

أضافت: "لما قلتلها مخاوفي قالت لي مامي ممكن تيجي تقعدي فوق ومحدش هيشوفك، لكن هتقعدي تفكري في حاجات وحشة هتحصل هتلاقيها حصلت، استني لما اللحظة دي تيجي، بلاش تتوقعي الأسوأ".

وقالت الفنانة شيرين عبد الوهاب، إنها تتمنى عمل مسلسل وفيلم كوميدي في العام الجديد 2022، مشيرة إلى أنه لابد من إظهار الجانب الآخر لها وهو الكوميديا، وأنها تتمنى أن تكتب وتنقل فكرها في فيلم كوميدي.

 

وأضافت خلال لقائها مع الإعلامية إسعاد يونس، ببرنامج "صاحبة السعادة" الذي يذاع على قناة "dmc": "أما المسلسل بقى أنا عاجباني فكرة الفلاحة الفصيحة، زي سعاد حسني في الزوجة الثانية، لازم تبقى الشخصية اللي عاوزها كدة وبتتكلم كدة، وأنا عاوزة أقدم شيء كوميدي بأحدث طرق، وياريت تكتبيلي حاجة".

 

وقالت: "نفسي أعمل أغنية كل شهر وكل أسبوع وكل يوم، أنا جعانة غناء، عندي أغاني كتير بس أنا أحب أن الجرعة تكون خفيفة عالناس، أنا بقيت قديمة شوية، بسأل على ردود أفعال الناس بس مش بتابع، بفتح تلفوني ثواني فبيسحب مني شحنة، فبمقتش أتابع، ونفسي اللي جاية تكون أغنية قديمة شوية شبه بتونس بيك".

وأصرت الفنانة شيرين عبد الوهاب، على قياس طولها مع ابنتيها مريم وهنا خلال مشاركتها ببرنامج صاحبة السعادة مع الإعلامية إسعاد يونس، حيث خلعت حذاءها، وطلبت منهما أن تقفا بجوارها لتقيس طولها معهما، حيث اكتشفت أن كلتاهما أطول منها.

 

وقالت خلال البرنامج الذى يذاع على قناة "dmc": "شايفة الفضايح اللى أنا فيها، الاتنين بقوا أطول منى، أنا مقاس رجلى زاد نمرة بعد ما خلفتهم الاتنين".

 

ومن جانبها قالت مريم ابنة الفنانة شيرين عبد الوهاب: "أنا فخورة بيكى يا ماما لأنك عندك أحسن قلب، وبتشتغلى كتير".

 

بينما قالت هنا: "لازم يا مامى تسيبى السرير ده لأن حياتنا بقت نوم كدة"، فى إشارة منها إلى العودة مرة أخرى إلى الساحة الغنائية.

وغنت الفنانة شيرين عبد الوهاب، أغنية "ليه بيفكروني" للفنان محمد محيي بطريقة غناء الفنانة الكبيرة أصالة، خلال مشاركتها في برنامج صاحبة السعادة، بصحبة الإعلامية إسعاد يونس.

 

وقالت خلال لقاءها بالبرنامج الذي يذاع على قناة "dmc"، إن ابنتها مريم رسامة ماهرة، ولديها مواهب مميزة، مضيفة: "وأنا حامل فيها كنت بلون كتير، وباكل حلويات كتير، فهي طالعة بتحب الرسم وبتحب أكل الحلو جدا.. هما الاتنين شطار وبيفاجئوني".

 

تابعت: "أما (هنا) فبتقول مواعظ أحيانا، ممكن تكلميها في حاجة تخصك تلاقيها قالت جملة تعيشي بيها عمرك كله"، موضحة أنها عندما أعلنت الاعتزال، ترددت في حضور حفلة مدرسية لابنتيها، حتى لا يسألها الحضور عن الأسباب، فطلبت منها "هنا" أن تذهب ولا تتوقع حدوث الأمور السيئة حتى لا تحدث بالفعل.

وقالت الفنانة شيرين عبد الوهاب، إن أغنية "بتوحشني"، من الأغنيات التي عندما تسمعها حتى الآن يؤلمها قلبها، وهي من كلمات نصر محروس وألحان رياض الهمشري، فيما حرصت شيرين على غناء أغنية بتوحشنى.

 

وعلقت شيرين على الأغنية خلال لقائها مع الإعلامية إسعاد يونس، ببرنامج "صاحبة السعادة" الذي يذاع على قناة "dmc": "هيفضل واحشني لغاية امتى طيب؟"، كما حرصت شيرين على غناء أغنية "كدة يا قلبي".

 

وقالت: "نفسي أبطل الدموع والنوم، أنا بنام كتير، ممكن يكون حسد ولا طاقة سلبية على شوية عفاريت مصاحباهم في البيت".

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة