تعرف على "معرض الطريق السريع" بالإمارات و3 محطات راديو لشرح لوحاته الفنية

الأحد، 25 فبراير 2018 01:47 م
تعرف على "معرض الطريق السريع" بالإمارات و3 محطات راديو لشرح لوحاته الفنية متحف الطريق السريع بالإمارات
كتبت ريهام عبد الله

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

تبكتر الإمارات كل ما هو جديد لنيل رضا قاطنيها وزائريها، فقدمت البلد الشقيق لزائريها، متحف مفتوح على الطريق بعد افتتاحها فرع متحف اللوفر الأشهر فى العالم، حيث تكمن فكرة المتحف المفتوح حول نشر نماذج من الأعمال الفنية التى يحويها متحف اللوفر فرع  أبو ظبى، حتى يتمكن المارة بسياراتهم فى تأمل جمال اللوحات والأعمال الفنية.

متحف الطريق السريع بالإمارات
متحف الطريق السريع بالإمارات

 

الإبداع في فكرة المتحف المفتوح، لم تتوقف فى كونها نشر لنماذج الأعمال الفنية، فما يمكن أن تكون الفائدة من رؤية أعمال فنية دون وجود شرح عن تاريخها، أو ماهيتها وماذا تعنيها، لكن الإمارات خصصت 3 قنوات في الراديو، في حال كنت تقود سيارتك وتستمع لإحدى هذه المحطاتن فإن القناة تختفى فور مرورك أمام اللوحة، ليظهر صوت سيدة في خلفيتها موسيقى هادئة، تشرح العمل الفنى ومنفذه، وتاريخه، وما الرسالة التي تقبع خلف الصورة الصامتة.

 

الفكرة العبقرية نقلها، شاب مصرى، خلال تنقله بين أبو ظبى ودبى، فكتب بوست عبر صفحته بموقع فيس بوك، يشرح تجربته مع متحف الطريق السريع بالإمارات.

 

فقال :" جالى شغل فى أبو ظبى، و أنا على أول الطريق من دبى، لقيت يافطة كبيرة مكتوب عليها "استمتع بمعرض الطريق السريع" “Enjoy the highway art gallery”إمضاء: متحف اللوڤر-أبو ظبى، (متحف اللوڤر فتح فرع فى أبو ظبى من فترة صغيرة)، المهم، أنا مافهمتش أوى الموضوع و كملت سواقة..

طلع الموضوع إيه بقا، إنهم كل كام كيلو، حاطين صورة كبيرة أوى لعمل فنى أو تاريخى لواحدة من الأعمال اللى موجودة فالمتحف، حاجة الحقيقة مريحة للأعصاب، بدل ما كل اللى بنشوفه عالطريق يا إما إعلانات أو يفط إرشادية.

 

وتابع :"طب أنت حاططلى صورة تمثال، أنا هأعرف منين ده تمثال إيه و لا مين اللى عمله؟ و انت برضه أكيد مش هاتكتب شرح تحت الصورة عشان العربيات ما تهديش وتدخل فى بعض!، راح عامل إيه؟ و انت مشغل الراديو (على ٣ قنوات معينة) أول ما تقرب من الصورة، الموسيقى اللى فى الراديو تسكت و يشتغل صوت واحدة ست و وراها موسيقى هادية، تشرح العمل الفنى ده و تقول بعض المعلومات المهمة عنه.

شفتم جمال و رقى و ذكاء بالمنظر ده؟!".

البوست
البوست

الإبداع فى فكرة المتحف المفتوح، لم تتوقف فى نشر نماذج الأعمال الفنية، بل خصصت 3 محطات راديو لشرح الأعمال الفنية وتاريخها بمجرد المرور أمام كل لوحة مع الاستماع للموسيقى الهادئة.

 

الفكرة العبقرية نقلها شاب مصرى، خلال تنقله بين أبو ظبى ودبى، فكتب بوست عبر صفحته بموقع فيس بوك، يشرح تجربته مع متحف الطريق السريع بالإمارات.

 

فقال: "جالى شغل فى أبو ظبى، وأنا على أول الطريق من دبى، لقيت يافطة كبيرة مكتوب عليها "استمتع بمعرض الطريق السريع" “Enjoy the highway art gallery”إمضاء: متحف اللوڤر-أبو ظبى، (متحف اللوڤر فتح فرع فى أبو ظبى من فترة صغيرة)، المهم، أنا مافهمتش أوى الموضوع وكملت سواقة.. طلع الموضوع إيه بقى، إنهم كل كام كيلو، حاطين صورة كبيرة أوى لعمل فنى أو تاريخى لواحدة من الأعمال اللى موجودة فالمتحف، حاجة الحقيقة مريحة للأعصاب، بدل ما كل اللى بنشوفه عالطريق يا إما إعلانات أو يفط إرشادية".

 

وتابع :"طب أنت حاططلى صورة تمثال، أنا هعرف منين ده تمثال إيه ولا مين اللى عمله؟ وأنت برضه أكيد مش هتكتب شرح تحت الصورة عشان العربيات ما تهديش وتدخل فى بعض!، راح عامل إيه؟ وأنت مشغل الراديو (على 3 قنوات معينة) أول ما تقرب من الصورة، الموسيقى اللى فى الراديو تسكت ويشتغل صوت واحدة ست ووراها موسيقى هادية، تشرح العمل الفنى ده وتقول بعض المعلومات المهمة عنه".










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة