مع الساخرين .. إيهاب معوض .. الرجال من بولاق والنساء من أول فيصل

الجمعة، 10 يونيو 2016 09:04 ص
مع الساخرين .. إيهاب معوض .. الرجال من بولاق والنساء من أول فيصل غلاف كتاب الرجال من المريخ والنساء من الزهرة
كتب أحمد إبراهيم الشريف

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
"من زمان وأنا متعود أدرس تجارب الآخرين قبل ما أدخل أى تجربة.. علشان كده لما قررت أعمل الكتاب ده كان بديهى أدرس التجارب اللى سبقتنى فى طرح قضية الخلافات الزوجية.. وبالطبع كان أهم الكتب دى (الرجال من المريخ والنساء من الزهرة) للكاتب الدكتور جون جراى.. علشان كده بمجرد ما سمعت عن الكتاب نزلت اشتريته فورا واعتكفت عليه فى البيت لمدة أسبوعين كاملين.. إنى أفهم منه حاجة أبدا" بهذا الشكل يبدأ إيهاب معوض كتابه الساخر الرجال من بولاق والنساء من أول فيصل.

كتاب ساخر يعرض فيه إيهاب معوض مشكلات المصريين الزوجية و كيفية حل بعض منها بأسلوب كوميدى باللغة العامية، فإذا نجح جراى فى كتابه بشرح أنماط شخصية الرجل و المرأة و الاختلافات بينهما، فقد نجح معوض باستعراض التعاملات بين الرجل المصرى "هنداوى" و المرأة المصرية " هند" بداية من تعارفهما مرورا بزواجهما و خلافاتهما اليومية، و كيفية تجنب هذه الخلافات.

فعندما لا يفهم "معوض" شيء من "جراى" ويقرر أن يصرف نظر يغير رأيه "قولت يا واد ما هى برضه غلطتك انك اشتريت النسخة العربى (على أساس يعنى إنى مدرس لغات) بصراحة فكرت اشترى النسخة الإنجليزى بس للأسف الميزانية مسمحتش لكن لما قريت على غلاف الكتاب من بره أنه باع اكتر من 14 مليون نسخة ابتديت أتشجع تانى و أقول لنفسى يعنى الراجل باع 14 مليون نسخة لو كسب فى كل نسخة جوز دولارات يبقى دلوقتى أكيد عدا الفقر و محدش عارف يمكن أبيع من كتابى حتى و لو 500 نسخة أسدد بتمنهم إيجار الشقة شهرين المهم "

فى مقدمة يقوم معوض ببحث ميدانى يجريه مع طبقتين فى المجتمع بأسلوب ساخر وهى الطبقة الفقيرة المتمثلة فى مدام "حميدة" والطبقة الغنية المتمثلة فى مدام "صفيناز" حيث يتم حوار بين المؤلف وتلك الشخصيتين عن مواضيع ونقاط فى كتاب الرجال من المريخ والنساء من الزهرة..وكانت النتيجة التى عرضها الكاتب كالأتى: الفقر والجهل هما السبب فى معظم الخلافات الزوجية فى الأحياء الفقيرة والكبر والعناد والكسل هما السبب فى معظم الخلافات الزوجية فى الأحياء الراقية ، ثم ينتقل بعد ذلك لصلب موضوع الكتاب وهى الطبقة المتوسطة التى تمثل 70% من الشعب المصرى الذى يحاول أن يعرض مشاكلهم من خلال قصة زواج هند وجوزها هنداوى على اعتبار أنهم يمثلوا تلك الطبقة.

هند تحلم بفارس على حصان أبيض لكنها فى النهاية تجد نفسها أمام هندواى الذى لم تستريح له من (من أول قعدة) لكنها اقتنعت فى النهاية أنه مناسب لها، ثم ينتقل الكاتب للحديث عن الخطوبة وطلبات الأهلى التى ترهق العريس وما يخص فترى الخطوبة ومشاكلها ثم ليلة الدخلة وما يمر به كل زوجين..وينتقل بعد ذلك إلى الخلافات التى تحدث عادة بعد الزواج فى مواضيع تهم الشباب والفتيات الآن الذى ابتدأها بمشكله (المدام مابتعرفش ترقص ) وعلاقة الرقص بالخيانة الزوجية..ومشكلة الحموات فى حماتى ملاك..وانتقل بعدها إلى مشكلة تشتكى منها معظم الزوجات الآن وهى انشغال زوجها بالنت فى (هنداوى بقى نتاوى) ..

ويناقش الكتاب الأمور التى تهتم بها المرأة عادة ويهملها الرجل فى موضوع (هدية عيد زواجنا) وينتقل إلى نقطة (الرجال لا يحبون المفاجئات) ثم ينتقل إلى مرحلة الولادة فى (مبروك جالك ولد وبنت) وبعدها يناقش بأسلوبه الساخر مشكلة إهمال الزوج فى نفسه أمام زوجته داخل البيت والعكس خارجه ( فنلة جوزى الحمالات) ويعرض المشكلات العصرية كالغيرة فى (جرب نار الغيرة) واستهتار الزوج ببيته فى ( زوجى بقى مستهتر جدًا ) ثم موضوع ( الهانم عاملة شعرها )


اليوم السابع -6 -2016



موضوعات متعلقة..


- مع الساخرين.. يوسف معاطى.. كلام قبيح جدا لكن معقول









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة