أحمد عيد: بطلت أتكلم فى السياسة وهجرت الفيس بوك ونفسى يبقى لى "قيمة".. غير راض عن حياتى وأمنح نفسى 1 من 10 وصدماتى العاطفية دفعتنى لعدم الزواج.. علاقتى بالوسط الفنى "زيرو" ونفسى أمثل مع يحيى الفخرانى

الإثنين، 17 أكتوبر 2016 10:00 ص
أحمد عيد: بطلت أتكلم فى السياسة وهجرت الفيس بوك ونفسى يبقى لى "قيمة".. غير راض عن حياتى وأمنح نفسى 1 من 10 وصدماتى العاطفية دفعتنى لعدم الزواج.. علاقتى بالوسط الفنى "زيرو" ونفسى أمثل مع يحيى الفخرانى أحمد عيد و العباس السكرى
حوار العباس السكرى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

آخر مرة التقيت فيها النجم أحمد عيد كانت منذ 3 سنوات.. فنان يحمل حسا ثقافيًا وفنيًا وإنسانيًا.. وعندما التقيته اليوم وجدته كما هو.. لم يتغير.. ثابت على موقفه ومبادئه وأسلوبه فى التعامل مع نفسه والآخرين.. لا يريد أن يقدم فنا رديئا ولا حتى نصف ردىء.. لا يحمل عقدة النجم.. ويردد :"أنا مش نجم شباك راجل على قد حالى".


أحمد عيد وندى موسى فى فيلم يابانى أصلى

ذهبت لـ أحمد عيد حيث يصور فيلمه الجديد "يابانى أصلى" مع الفنانة ندى موسى، ومحمد ثروت، وهشام إسماعيل.. وداخل "الكرفان" الخاص به جلست معه.. كان بسيطا كعادته يفعل كل شىء بنفسه دون تكلف ودون أن ينتظر أحد من مساعديه.. وبمجرد أن بدأنا الحديث، وجهت له سؤالى الأول لماذا خاصمت التمثيل والإعلام حتى مواقع التواصل الاجتماعى لم تعد تكتب بها شيئا؟.. رد :"آخر مرة كتبت فيها بوست على الفيس بوك كان من عام 2012 وبعدها هجرته ومازلت".. يصمت ثم يقول :"هجرته فى الفترة التى تلت ثورة 25 يناير مباشرة، وحتى الآن، بسبب حالة الاستقطاب والاختلاف التى نتجت عند الناس.. لم يعد بيننا تسامح أو تصالح واختلفنا مع بعض".. ثم يستطرد ويؤكد :"دلوقتى ماليش علاقة بالسياسة لأنها تعبتنا كلنا والناس بتزعل من الآراء المختلفة، وتبيّن جيدا أن حالة الاختلاف غير صحية فى المجتمع الذى نحياه وكل واحد عايز يسمع اللى هو عايزه".

 

سألته.. هل تم إبعادك وتهميشك عن الساحة الفنية عمدا؟.. اندهش أحمد عيد ورد مسرعًا :"لا طبعا الكلام ده غير صحيح على الإطلاق".. ثم عاد يقول ضاحكًا :"أنا راجل غلبان على قد حالى، وكلام استبعادى ده كبير علىّ ومفيش حاجة كدة أبدا، ومثلا مش بظهر فى برامج لأنى راجل ممثل أحب أمثل وخلاص، ورغم عائدها المادى ماليش فيها ولا بحبها".. يضيف :"خلال السنوات التى لم أعمل بها كنت متابع الساحة الفنية وبشوف وبتفرج والمشهد الفنى تغير، فى نجوم جدد طالعين، بس الفن زمان فى الستينات والسبعينات أحسن من دلوقتى كان فى إتقان فى الشغل، وبعتبر نفسى هاوى ومش بالضرورة أشتغل كل سنة، لكن بشتغل عندما أشعر أنى عايز أعمل حاجة".


أحمد عيد

سألته هل تعانى عقدة النجم؟.. قال :"أبدا، وعلى أتم استعداد للعمل مع بطل أو نجم وألعب الدور التانى، ونفسى أشتغل فى أفلام ومسلسلات تقوم على البطولات الجماعية، وفى نجوم كثيرة أنجم منى، معنديش عقدة الدور التانى أو البطل السنيد".. قلت له كيف جاءت العودة بفيلم "يابانى أصلى"؟ أجاب :"رجعت بعد غياب 4 سنوات عن السينما، آخر فيلم قدمته حظ سعيد، وبالنسبة للفيلم الجديد فكان مشروع خططنا له من عام 2009 وتأجل أكثر من مرة إلى أن شاء القدر وبدأنا فى تنفيذه، وأعتبر هذا العمل بدايتى مع الجمهور.. نفسى الناس تشوف الفيلم ويعجبهم ويحاولوا يقيمونى من تانى، ومن يدرى ربما يكون الفيلم خطوة جديدة بالنسبة لى.. وأعترف أنى لست نجم شباك فظيع، لكنى لا أجلب خسارة للمنتج، وأتمنى نجاحه فى دور العرض وكذلك عند عرضه فى الفضائيات، وسبب التأجيل الطويل يعود لصعوبته فهو يعتمد على فريق عمل كبير من الأطفال والممثلين الأجانب، وأحداثه بالكامل تدور فى مصر، وانتهيت من تصوير نصف مشاهده، وأجسد شخصية أب لولدين".

 

دفعتنى شخصية الأب التى يجسدها فى الفيلم أن أسأله لماذا تتهرب من الزواج ولم ترتبط؟.. قال :"فكرت كتير فى الارتباط بس مفيش نصيب وممكن ميكونش فيه نصيب خالص".. قلت له هل تكره المرأة"؟.. قال :"بالعكس المرأة كل حاجة الأخت والأم والابنة وبحبها جدًا".. هل تعانى من عقدة تجاه المرأة؟.. قال :"لا خالص".. هل أحببت؟ :""نعم حبيت قبل كدة كتير".. من الوسط الفنى؟ :"بعضهن فنانات وأخريات من خارج الوسط"..  لم تسأم من الوحدة؟ :"أعشقها وكل ما بعاشر الناس بيزداد حبى للوحدة".


عيد

قلت لـ أحمد عيد "أنت حزين"؟.. رد :"آه حزين مفيش الروح الحلوة، والناس مش بتستحمل بعض، مينفعش المجتمع بتاعنا يبقى كدة".. لك صداقات داخل الوسط الفنى؟ :"علاقتى بالوسط زيرو وماليش أصلا أصحاب ولا ارتباطات بالوسط الفنى خالص لكنهم زملائى، والفنان لا يختلف عن الآخرين فهو رجل عادى عنده أحاسيس مختلفة، وأقصد أن الفنان مثله مثل الطبيب والمدرس".. هل تمنيت العيش فى عصر آخر؟ :"طبعا كنت أتمنى أعيش فى عصر غير هذا الزمن، عصر مفهوش العربيات ولا التليفونات ولا الحاجات الحديثة عندما كان البنى آدم طبيعى".. فجأة قلت له "الفنانون يدخلون الجنة"؟.. رد مستغربا :"إيه السؤال ده هم كفرة أى حد ربنا يرضى عنه هيدخل الجنة".

 

ما هو الجديد فى حياة أحمد عيد؟. :"ولا حاجة".. ما الشىء الذى لا يعرفه الجمهور عنك؟ :"ميعرفوش حاجة حتى أهلى فى حاجات كتير ميعرفوهاش، وأنا مش مهم للناس ولا مؤثر، أنا فنان على قدى، وكنت أتمنى أبقى مؤثر فى أى حاجة".

 

هل راض عن حياتك؟ :"لا".. لماذا؟ :"لأنها مليئة بالأخطاء وبها حاجات غلط كتير، والواحد كان نفسه يبقى إنسان أكتر من كدة.. كان نفسى الظروف تكون أحسن من كدة، يمكن كنت أستطع أفعل شيئا.. خايف أمر فى الحياة كالسراب".. تعطى نفسك كم من 10؟ :"1 من 10 فى حياتى الفنية والإنسانية".. لماذا؟ :"ممكن أكون إنسان جبان.. كان نفسى محسش إحساس الجبن أو العجز بمعنى أتخذ مواقف عايز أخدها بس مش قادر".. أى من أفلامك تحب؟ :""ليلة سقوط بغداد وأنا مش معاهم ورامى الاعتصامى".. ممن تعلمت؟ :"من نجيب الريحانى والكوميديا بتاعته.. كان بنى آدم وإنسان فى شغله، وبحب شارلى شابلن شاهدت كل أفلامه حتى الناطقة شفتها".


أحمد عيد

من النجم الذى تتمنى الوقوف أمامه؟ :"نفسى أمثل مع يحيى الفخرانى، لا أعرفه شخصيا لكن عندما أشاهده أتمنى التمثيل معه".. هل الدولة مقصرة تجاه الفن؟ رد ضاحكا :"من رأى تشوف الحاجات التانية ويشدوا حيلهم فيها ويخلونا إحنا فى الآخر".

 

نفسك فى إيه؟ :"نفسى يبقى لى قيمة فى شغلى، وليس مهمًا أن أكون النجم الأول، الناس محتاجة اللى يبقى أمين معاهم.. ولحد النهاردة بتعلم التمثيل وبحاول أبقى شاطر، ونفسى الفيلم يبقى خطوة جديدة فى حياتى وأستمر فى الشغلانة بتاعتى وأحترم نفسى وأقدم فنا هادفا بدون إسفاف أو خلاعة أو تهريج".

 

هل تحب الآن؟ :"لا".. هل تفكر فى الزواج؟ :"لا".. هل صدمت عاطفيًا؟ :"طبعا ده من الأسباب التى دفعت الواحد إنه ميرتطبتش لحد دلوقتى".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد رمضان

انت راجل محترم

والله العظيم انت بنى ادم من الدرجه الاولى وقولت كلام الكومبارس يخاف يقوله مافيش حد يقدر يقول على نفسه الكلام ده بس انت راجل محترم وانا حبيتك اكتر واكتر بعد الحوار ده ياريت تقرا كلامى ده .وان شاء الله فيلمك ينجح

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرية

الناس كرهتك بعد دعمك للإخوان علنا فى 2013

من الغباء دائما للممثل أنه يعلن دعمه لجماعة إرهابية تقتل الناس ..لذلك نجم صعودك افل ...وللأأسف كنت متعصب فى تأييدك لمرسى ولجماعته الإرهابية .. والشعب المصرى يكره ذلك

عدد الردود 0

بواسطة:

يحيي الغندور

بطلت تتكلم فى السياسة بعد ماانكشفت انك اخوانى\وهل تفهم فى السياسة

هاجمت جيش بلدك وهاجمت 30يونيو واعتبرتها انقلاب\ ونسيت ان تعاطفك مع اهل الشر يعتبر اشتراك معهم وموافقة على كل جرائمهم--شيئين نسيتهم : ان هناك اله لهذاالكون سنقف جميعا امامه يوم القيامة ليحكم بيننا والشىء الثانى نسيت ان مصر العظيمة هى ما اعطتك ما انت فيه من نعم -انكرتها-ونسيت افضال شعبنا عليك\\لكن\\لن ينسي المصريون من وقف ضدهم-خسارة

عدد الردود 0

بواسطة:

عمر

فنان جميل

كل افلام الفنان احمد عيد هادفة بالاضافةالى الكوميديا نتمنى الرجوع تانى بقوة للشاشة

عدد الردود 0

بواسطة:

عباس

خلى صفوت حجازي ينفعك

فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

د خالد الدالي

ايه سر التواضع ده

ايه سر التواضع ده ..انا مش قادر انسى اسلوبك ونبرة صوتك وانت تنهش وتهاجم جيش بلدك ...وهو السؤال هل تأثر الفن بغيابك..؟ وهل فعلا ما قدمته كان يصنف فن هادف.؟ ....ارحمونا بقي الشباب بيشتغلوا في انفاق سيناء واللي بيستشهد في العريش وسعادتك تطلع تجري ورا بت افريقية طول الفيلم وتحقق شهرة ومال ليه هو الدور ده فن هادف ....ارحمونا بقى من اشباه الموهوبين

عدد الردود 0

بواسطة:

meemo

بطلت تتكلم

أخيرا .. الحمدلله, لكن بعد ايه؟! بعد ما ساهمت و أمثالك في الخراب! .. ياريت تاني مره تقرأ الأول قبل ما تفتي و تزيط مع الزيطة و يركبوك الأخوان و الأمريكان و انت مش داري (الله أعلم), أو تخرس خالص و تخليك في أكل عيشك و متتكلمش في اللي ما بتفهمش فيه!

عدد الردود 0

بواسطة:

سمية

كمبارس

الفنان انسان راق متجدد الفكر .. يذاكر و يدرس فن و تمثيل و ادب و شعر و يكون متسع الثقافة و ليس بالاستهبال و الاستظراف و كفاية فيلم رامي الاعتصامي !!! قمة السطحية و السذاجة و مسلسل سكر .. بدون معنى و بدون فن و يشعر المشاهد انه اهدر وقته في مشاهدة لا شيئ !! .. الفنان لا يجب ان يتكلم في السياسية .. هناك فرق ان تكون مثلا تنتمي لحزب الوفد او التجمع و فيه فرق ان تكون معارض فقط تهاجم الشرطة تهاجم الحكومة لاسباب شخصية .. يجب ان الفنان يتحدث فقط في الفن و على السادة مقدمي البرامج لا نريد معرفة اذا كان متزوج او مطلق ..اذا كان في علاقة عاطفية او غير ذلك .. فالجميع يعلم ان الاجابات ستكون غير الواقع ..

عدد الردود 0

بواسطة:

حازم

تعليق بسيط يمكن خارج اصل الموضوع

ربنا يستر عليكي يامصر من حالة الانقسام الكبير الذي نعيشه

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد

رقم 9 لا يوجد انقسام الشعب يد واحدة فى الحرب ضد الخونة والارهابيين

والذين لا يمكن تصنيفهم مصريين بأى حال من الاحوال

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة